Cobi 5734 II. světová válka Dewoitine D.520

Cobi 5734 II. světová válka Dewoitine D.520
Cobi 5734 II. světová válka Dewoitine D.520
Cobi 5734 II. světová válka Dewoitine D.520
Cobi 5734 II. světová válka Dewoitine D.520

prodej skončil

Vybrat jiné zboží

vrácení zboží   60 dní na vrácení zboží

Parametry

záruka 2 roky
Vhodné od 7 do 99 let
Počet dílků 335
Šířka balení 34.40 cm
Výška balení 6.00 cm
Délka balení 24.00 cm
Váha balení 0.63 kg
Věk Školák (6-11 let)
Pohlaví Kluk

Popis

Stavebnice modelu francouzského jednomotorového stíhacího letounu Dewoitine D.520 v kamufláži francouzského letectva.

Sestavený model má otočnou vrtuli, zatahovací podvozkové nohy stavitelné řídící plochy a odnímatelný kryt kokpitu pro snadné usazení pilota.

Letadlo může stát na vlastní podvozku, nebo na stojánku s popisem. Součástí balení je figurka pilota.

Balení obsahuje 335 kostek a jedna figurka.

Informace o skutečném letadle:

  • Mladý 28letý inženýr Emil Dewoitine nebyl spokojený s náplní práce u svého zaměstnavatele Latecoere a tak založil vlastní společnost Les Avions Dewoitine, kde mohl stavět svoje vysněné stíhačky.
  • Za méně, než rok sestrojil první letadlo D.1., které se stalo držitelem mnoha rekordů.
  • V roce 1934 se Emil Dewoitine přihlásil do soutěže o nový stíhací letoun vypsanou francouzským ministerstvem letectví.
  • Nový letoun poprvé vzlétl 2. října 1938, ale prototyp nedosahoval očekávaných výkonů a tak bylo nutné vrátit se zpět k rýsovacím prknům.
  • Po úspěšných úpravách započala na podzim 1939 sériová výroba, kterou přerušilo až obsazení továrny Němci v listopadu 1942.
  • První letadla byla armádě dodána 12. května 1940 a hned druhý den zasáhla úspěšně do bojů v Cannes-Mondelieu.
  • Celkem bylo vyrobeno v různých verzích 905 ks.
  • Druhým nejúspěšnějším letcem na strojích Dewotine byl československý pilot seržant Václav Cukr.
  • Seržant V. Cukr byl mimořádně nadaný pilot, který se během bitvy o Francii pustil sám do souboje s přesilou 12 Messerschmittů Bf 110, kdy sestřelil dva německé piloty a pozorovací balón.
  • Po návratu z boje na domovské letiště napočítali mechanici na letadle českého pilota 127 zásahů z kulometu a 2 z kanónu. Nikdy dříve se ještě nepodařilo žádnému pilotovi přistát s tak poškozeným letadlem.
  • Po dalším vzdušném souboji ve Francii byl V. Cukr nucen nouzově přistát a téměř přišel o život, když se francouzská pozemní hlídka domnívala, že jde o sestřeleného německého pilota.
  • Hned den poté byl těžce raněn střelou do hlavy při útoku na skupinu JU-87. Téměř slepý pilot ještě stačil jeden nepřátelský letoun sestřelit a s vypětím posledních sil se vrátit do bezpečí.
  • Po obsazení Francie ještě nedoléčený pilot uprchl přes severní Afriku do Británie, aby se mohl účastnit dalších bojů.
  • Následky četných zranění se projevovaly čím dál častěji a Václav Cukr musel vyměnit bojové mise za pozici leteckého instruktora.
  • Jeho kariéra ve vzduchu skončila nehodou, kdy 4. července 1943 do letadla V. Cukra narazil v mracích nezkušený pilot Spitfiru. Václavovi se podařilo z hořícího stroje vyskočit, ale při výšce 100 metrů se nestačil padák zcela otevřít. Pád zbrzdila koruna stromu. Při pádu utrpěl pilot mnoho řezných a bodných zranění od větví stromu a zlomeniny téměř všech kostí v těle včetně páteře a naděje na přežití byla velmi nízká. Ze všech zranění se Václav Cukr zotavil.
  • Za hrdinské činy Václav Cukr obdržel vysoké francouzské vyznamenání Croix de Guerres, ale místo zasloužené úcty za hrdinství, čelil v Československu po roce 1948 pronásledování komunisty.
  • Václav Cukr tak patří do velké skupiny 2 500 zapomenutých Československých hrdinů.

Věk: 9+
Materiál: plast
Rozměr modelu: 34 x 24,5 x 10,5 cm

Dotazy

Povinný údaj
Povinný údaj
Povinný údaj
Povinný údaj

Související produkty

Kód výrobce

COB 5734